23948sdkhjf

Fortsatt trögt för Inwido

Den totala vinsten för investmentbolaget Ratos ökade med 13 procent för årets tre första kvartal jämfört med samma period i fjol. Bland innehaven relaterade till trä- och inredningssektorn minskade vinsten för Inwido med 40 procent, för SB Seating med 3 procent medan Hafa Bathroom Group gått från en förlust på 20 miljoner kronor i fjol till en vinst på 9 miljoner hittills i år.

Det går fortsatt trögt för Inwido, investmentbolaget Ratos största innehav inom trä- och inredningssektorn. Medan Ratos som helhet förbättrade resultatet före skatt med 13 procent för årets första tre månader jämfört med samma period i fjol, så minskade reslutatet för Inwido från 209 miljoner kronor till 135 miljoner. Samtidigt sjönk omsättningen från 3 640 miljoner kronor till 3 365 miljoner.En bidragande orsak till resultatförsämringen för Inwido var avyttringen av affärsområdet Home Improvement, som gav en reaförlust på 51 miljoner kronor. I rapporten konstateras att marknaden är fortsatt svag i Sverige och att orderingången minskar även på övriga nordiska marknader. Däremot är resultatutvecklingen positiv på marknaderna utanför Norden, vilket tillsammans med genomförda kostnadsåtgärder till viss del kompenserat den minskande efterfrågan. Kostnadsåtgärderna anses dock ännu inte gett fullt genomslag, och fler planeras.Även för SB Seating, med varumärkena HÅG, RH och RBM, minskade omsättningen på de flesta marknader förutom Norge, Storbritannien och Finland. Som en effekt av minskad omsättning med 7 procent sjönk resultatet för årets tre första månader från 78 miljoner kronor i fjol till 76 miljoner i år. I rapporten konstaterar man dock att SB Seating ökar sin marknadsandel på den i övrigt svaga Europamarknaden för kontorstolar.Hafa Bathroom Group, med varumärkena Hafa och Westerbergs, har vänt ett minus på 20 miljoner kronor för de tre första kvartalen i fjol till en vinst på 9 miljoner för motsvarande period i år. Förbättringen är dock en följd av besparingsåtgärder, medan försäljningen påverkades negativt av en fortsatt försvagning på konsumentmarknaden.(UA/NTT)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.409