23948sdkhjf

Trätågstrassel i Dalarna

RushRail, som sköter timmertransporter på Västerdalsbanan i Dalarna, möter motstånd och svårigheter. Företaget investerar nu tolv miljoner kronor för att anpassa sina lok till banans nya signalsystem och riktar samtidigt kritik mot Trafikverket.

RushRail vann upphandlingen av timmertransporter på Västerdalsbanan våren 2012. Avtalet gäller transporter under sex år av cirka tre miljoner ton timmer per år från timmerterminaler till massafabriker och sågverk.Tidigare var det Green Cargo, som skötte timmertransporterna på banan.Västerdalsbanan har försetts med ett nytt signalsystem, och Rushrail investerar nu cirka tolv miljoner kronor i utrustning anpassad för det nya signalsystemet.? Den enda som i dag har diesellok för detta signalsystemexperiment är Green Cargo, RushRail har försökt hyra dessa under en övergångsperiod ,men det vill inte Green Cargo. Och Trafikverket vill inte ge dispens, säger Jan Lindqvist, styrelseordförande i Rushrail, till Dalarnas Tidningar.Jan Lindqvist upplever ett motstånd från flera håll, skriver Dalarnas Tidningar.? Det känns som man inte vill att vi ska komma in här, säger han.Enligt Lindqvist var Trafikverket till en början positivt till att ge dispens:? Senare har de vägrat gå med på detta på grund av så kallad kapacitetsbrist, vilket är orimligt, då de enda som kör på banan är RushRail med fyra tåg per dag och Green Cargo med två tåg per dag.Jan Lindqvist säger till Dalarnas Tidningar, att Trafikverket inte agerar konkurrensneutralt.Så snart den nya utrustningen är installerad i Rushrails lok och godkänd för trafik ska tågen rulla. /AA

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062