23948sdkhjf

Allt fler av Sveaskogs virkesbilar klarar mjuka vägar

Flera av Sveaskogs vägar i Norrland, som tidigare varit stängda under tjällossning, går nu att köra på året om. Tekniken med minskat luftryck i däcken gör att bilarna kan köra på sämre vägar.

Under 2013 kommer totalt sexton nya virkesbilar med däcktekniken CTI, Central Tire Inflation att köra på Sveaskogs marker. - Den stora skillnaden med att minska lufttrycket i däcken är att bilarna kan köra på sämre vägar utan att spåra eller sjunka ned. Dessutom ökar bilens dragkraft. Bilen får bättre fäste på isiga vägar och ett jämnare slitage på däcken. Initialt är målet att minst en tredjedel av de virkesbilar som kör åt Sveaskog i Södra Norrland ska vara försedda med CTI, säger Per-Åke Persson, Sveaskogs områdeschef i Södra Norrland, i ett pressmeddelande.Tekniken går ut på att variera lufttrycket i däcken, så kallad Central Tire Inflation, CTI. Med hjälp av en dosa i förarhytten ställer föraren enkelt in det däcktryck som önskas utifrån årstid, vägkvalitet och om det finns last eller inte..Per-Olov Björk är åkeriägare på P-O Björks Åkeri AB i Ljusdal och kör på uppdrag av Sveaskog. Han har precis tagit sin andra bil med CTI-teknik i bruk.- CTI är den enda extrautrustning som genererar mer intäkter åt åkeriet. Trots det var jag lite osäker i början. Jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad. Men det är det. Bilen går mjukare med bättre komfort för mig som förare. Dessutom kan jag ta mer last även när vägens bärighet är nedsatt. Och någon ökad bränsleförbrukning har jag inte märkt av, säger Per-Olov Björk. KL

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078