23948sdkhjf

En egen forskare

Material och processer utvecklas snabbt just nu. Nanoteknik, jonvätskor och kemiska modifieringar ger träbaserade material nya egenskaper och gör dem intressanta för en rad nya tillämpningar. Trä- och pappersytor kan göras extremt vattenavstötande, i framtiden kan de kanske även byta färg eller innehålla displayer. Nya lättviktsmaterial av trä ger byggbransch och möbelindustri nya produkter och marknader.
Först med ny teknik kan bli rik, sist kan mycket väl bli helt utan stol när musiken stoppas. Det gäller att veta vilka möjligheter som finns och när det är läge att gå från intresserad via medverkan i utvecklingsprojekt och fram till industriell produktion och marknadsföring. Till att börja med gäller det förstås att få överblick och ta sikte på de intressantaste forskningsprojekten.

Svårt för ett måttligt stort företag inom såg- eller möbelbransch?
Nästan omöjligt, skulle jag vilja påstå. Men det finns vägar förbi det omöjliga.
Lösningen är att bygga allianser. Börja gärna i liten skala, genom att helt enkelt ta en kontakt med ditt närmaste universitet eller forskningscentrum. De har personal och pengar öronmärkta för just sådana kontakter. En av forskarnas grundläggande uppgifter i dag är just att få ut sina kunskaper och forskningsresultat till näringslivet.
Ett andra steg kan bli en förstudie till ett projekt eller att du ger förslag till ett examensarbete. Ofta finns hjälp och stöd att få för att starta och utveckla sådana samarbeten, till exempel från Vinnova eller från regionala myndigheter och organisationer.
Hittar du rätt person, för till exempel ett examensarbete, kan den personen dessutom visa sig vara din framtida utvecklingschef.

När man väl fått grepp om vilka kunskaper och forskningsprojekt som finns att lära av, är det fullt möjligt även för ett relativt litet företag att skapa ny teknik eller nya typer av produkter i ett projekt tillsammans med forskare eller forskarstudenter. Målet med ett sådant projekt kan vara en första teknikinstallation i den egna fabriken, en helt ny produkt eller en ny marknad.
Ett försprång före konkurrenterna. Ett steg mot ökad lönsamhet.
Gör det nu. Ta kontakt. Du klarar det inte ensam.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094