23948sdkhjf

Skogsindustrierna vill köra tyngre timmerlass

Carina Håkansson, vd för Skogsindustrierna, vill att regeringen ändrar trafikförordningen. - Gör som Finland. Tillåt lastbilar med en totalvikt på 76 ton, säger hon.
Den 1 oktober ändrade Finland sin viktgräns för lastbilar. Från den tidigare maxgränsen 60 ton till 76 ton. Carina Håkansson, vd för Skogsindustrierna, vill göra samma sak i Sverige.

- Med denna ändring kan våra konkurrenter minska sina bränslekostnader med omkring tio procent samtidigt som det blir färre lastbilar på vägarna. Denna åtgärd stärker landets konkurrenskraft, ökar trafiksäkerheten och minskar belastningen på miljön, hävdar hon i en debattartikel i Dagens Industri.

Att få möjlighet att minska användningen av lastbilsbränslen med omkring 10 procent skulle betyda mycket för skogsrelaterad industri som redan är under hård press, anser hon.

- Strukturomvandling i pappersindustrin, svag ekonomi på huvudmarknader och en stark krona pressar företagens lönsamhet, säger Carina Håkansson.

En viktgräns på 76 ton skulle leda till 20 procent färre lastbilar, enligt Skogsindustrierna.

Att just Finland gått i bräschen för en ny viktgräns har sannolikt med EU:s svaveldirektiv att göra. Från och med år 2015 förbjuds fartyg på Östersjön att använda bränslen med en högre svavelhalt än 0.1 procent.

Den nya viktgränsen för lastbilar i Finland är dock inte oomtvistad. Intresseorganisationen Finlands Transport och Logistik (SKAL) har tidigare ha föreslagit en måttligare ökning, till 64 ton Organisationen tror inte att vägar och lastningsplatser klarar fordon på 76 ton.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078