23948sdkhjf

Limfog går bättre än vad ryktet säger

Limfog är en skiva som inte är glömd, men där nästintill hela den nordiska produktionen lades ner för 10–15 år sedan. På bara några år blev nästan samtliga nordiska tillverkare utkonkurrerade av låglöneföretag i de östra grannländerna. Men några blev kvar och alla som NTT kontaktat säger att de ökar sina volymer i år.
Under hela 80- och 90-talet byggdes det upp en mängd allt mer effektiva limfogslinjer i Norden och de allra största fanns i Danmark och Norge. Men även i Sverige och Finland hade maskinleverantörerna fullt upp. Branschen som hade en egen livaktig grupp i TMF var medveten om låglönekonkurrensen, men blev lite för säkra på sin sak och menade att den höga kvaliteten i kombination med leveranssäkerhet och närhet till marknaden gav ett rejält försprång. Men det tog högst fem år så var det kört.
Nu finns bara en handfull producenter kvar och alla de fina linjer som byggdes finns nu i Östeuropa och pressar limfog till kunder både här och i övriga Europa. Ett annat aber i sammanhanget var att det även byggdes upp en produktion av skivor på kontinenten, där de utnyttjade sin lokala och lågkvalitativa gran. Skivor som limfogstillverkarna uppe i norr fnös åt. Men kunderna visste ju inte bättre, så de köpte ”fulskivorna” och gör så än.

Men de uthålliga kämpar som höll sig kvar har på det hela taget klarat sig riktigt bra. Det halvdussin NTT har kontaktat berättar om ökande efterfrågan och insikt i värdet på skivor med kvalitet.
Största av alla, med nästan hundra anställda, är VTI (VindereupsTræIndustri) på Jylland som ända sedan slutet av 90-talet tuffat på med stora investeringar och en ständigt ökande produktion.
Vd:n, Bjarne Andersen, är glad då NTT ringer. Han kan berätta att de just haft bokslut och visar en vinst på drygt sju miljoner danska kronor. De har dessutom utsetts till gasellföretag (snabb tillväxt) och är i färd att både rekrytera och investera i utrustning för nya limmade produkter. Bjarne Andersen förklarar framgången med ett brett sortiment, där det även ingår fönsterämnen, och en bra mix på kunder varav 60 procent finns utanför Danmark.
– Vi vill rekrytera ung personal med gedigen utbildning till ekonomi- och säljsidan. Tanken är att beprövad erfarenhet tillsammans med god utbildning ska ta oss ännu längre. Vi ska helt enkelt bli lite smartare, säger Bjarne Andersen.

Störst i Sverige är Ess-Enn Timber i Skruv med 35 anställda. Där har såväl omsättning som vinst sakta dalat under krisen. Förra året omsatte de 82 miljoner kronor och en del av den slanten härrör från det hyvleri de drog igång 2010. Men lejonparten av intäkterna är från limfogsproduktionen och företaget försäljningsansvarige, Robert Elmgren, säger att botten har nåtts.
– I år kommer vi att öka såväl omsättning som produktion och förhoppningsvis även göra en liten vinst.
Receptet för framgång tror han är att hög kvalitet och att även kunna producera relativt korta serier efter kundernas specifikationer. Ess-Enn har en relativt stor export och säljer såväl enkla hobbyskivor till bygghandeln som mer specialiserade skivor till snickeriindustrin.
Näst störst i Sverige är Södra Interiörs fabrik i Rottne, före detta Bju i Rottne. Där kör den nu för fullt och platschefen, Markus Bachér säger att årets produktion kommer att bli större än fjolårets.
– Över huvudtaget så blir det här ett bättre år, säger han. Södra Interiör har tonvikten på så kallade hobbyskivor och en stor del av tillverkningen folieras och går till bygghandel, De säljer också en del omärkta skivor till England som emballeras och märks där.
– Men precis som jag vet att kollegorna gör, så strävar även vi efter att ha ett brett utbud. Vi gör en del skivor i exaktformat och förädlar i en dubbeltapp, och det senaste tror jag vi är ensamma om, säger Markus Bachér, som ser ljust på framtiden.

Det finns även två lite mindre limfogsindustrier som är mer specialiserade och inte satsar på hobbyskivor för byggvaruhusen. Dessa är Lamtech i Hammerdal och Orsa Lamellträ. Bägge företagen har känt av krisen med en ganska stor minskning i omsättningen. Detta till trots har de på det hela taget haft plusresultat, vilket kanske visar att det är enklare att anpassa en mindre kostym. Hur som helst har de två en ganska likartad affärsidé, även om utbudet skiljer sig en del. Både i Hammerdal och Orsa gör man korta serier till många kunder och produkterna är specifika. Det kan vara lite tjockare skivor eller mycket tunna, och de har specifika användningsområden. Lamtech levererar mycket till trapptillverkare och det vet ju alla hur den branschen går. Orsa Lamellträ har en stor del av sina kunder i möbelindustrin och den har ju inte heller gått lysande.
– Vi förlorade bortåt hälften av vår volym och ungefär en tredjedel var på grund av att kunderna valde leverantörer med lägre pris och ofta var valutan den utlösande faktorn. De resterande 20 procenten kan förklaras av kunder som minskade produktionen, för det är faktiskt nästan ingen som lagt ner eller gått i konkurs, säger Mara Maric som driver Orsa Lamellträ.
Hennes recept för att få upp volymen är att arbeta hårt på att öka exporten. Det har redan get resultat ibland annat Japan och Storbritannien och årets omsättning och vinst kommer att vara bättre än förra årets. Och hon räknar med att en del förlorade kunder kommer att återvända.
Daniel Stillesjö som leder Lamitech kommer inte att göra så stora förändringar. Men han delar Mara Marics syn på läget.
– Vi jobbar lite på att öka volymerna till Norge, men annars tror jag att vi sitter still i båten. Det är redan klart att siffrorna för 2013 blir bättre än för 2012, säger han.

I Finland ser det sämre ut, då UPM lade ner sin limfogsfabrik i Aurekoski och en annan halvstor enligt uppgift gick i konkurs för ett par veckor sedan. I Norge har det en gång så stora T-komponent, som ingår i Talgø-koncernen, kvar produktion men med vikande volym. Norsk Limtre i Mosvik har tappat 70 procent av sin volym på grund av en kollapsad möbelindustri. Företagets vd, Ragnar Berg, säger dock att det vänder i år, bland annat på grund av några nya produkter som går bra.
– Vi har tagit fram en limmad trall som blivit succé och en del andra kunder har börjat öka sina beställningar, så nu kan det bara bli bättre, säger Berg.
Klas Björnstedt
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048