23948sdkhjf

Miljö och fart ger träexport via Göteborgs hamn

Trävaror på export till hela världen får allt större utrymme i Göteborgs hamn, både bokstavligt och bildligt talat. Fler tåg och lastbilar med trävaror rullar in för varje vecka, både direkt in i containerhamnen och för hantering i omlastningsterminalen.
Alltfler svenska sågverk väljer att exportera sina produkter via hamnen i Göteborg. Skälen är flera, men miljöfrågan har ökat i betydelse. Träindustrin ser en framtid när det blir allt dyrare att köra båt i Östersjön på grund av miljöavgifter. Det i sin tur har bidragit till att välkända transport- och hanteringsföretaget Sören Thyr AB för ett par år sedan började sondera möjligheterna för att etablera sig i även i Göteborgs hamn. I december 2014 drog man igång den nya terminalen för omlastning av trävaror, en terminal som nu alltså växer för varje vecka. Men ännu använder hamnen bara ungefär en fjärdedel av den kapacitet på en miljon kubikmeter om året som terminalen har.

Att få in en etablerad aktör som Sören Thyr har bidragit till den ökning man ser av transporterna via Göteborg, menar affärsutvecklaren Stig-Göran Thorén, Göteborgs hamn.

– Sören Thyrs personal är jätteduktiga, berömmer Stig-Göran Thorén. Det märks att de är rutinerade. Sören Thyr har ju länge varit verksamma med liknande verksamhet i Gävle, personalen har en yrkesstolthet som jag tycker märks på deras sätt att hantera virket. Det är också ett ganska stort företag, med cirka 150 anställda, vilket gör dem flexibla när det gäller bemanning. Behövs det fler hos oss så skickar man fler, de tar ansvar.

Personalen hos Sören Thyr är samtliga bosatta i Gävletrakten. De veckopendlar till Göteborg och arbetar där i tvåskift.

Samarbetet med Sören Thyr kom vid en väldigt bra tidpunkt, konstaterar Stig-Göran Thorén.

– Annan verksamhet hade avvecklats från ett område i hamnen, och vi hade nu utrymme att expandera omlastningshamnen för trävaror. Under den tid som gått sedan vi fick kontakt med Sören Thyr har vi kunnat skapa en väldigt bra struktur på området. Vi har en egen entré till terminalen, vilket lastbilsförarna älskar eftersom det tar bort köandet vid legitimationskontrollen.

Samtidigt har omlastningsterminalen avspärrningar mot hamnområdet, vilket är ett säkerhetskrav framför allt för direktlinjer till USA. Nu går virkestransporterna utan hinder in i terminalen, där de lastas om till containers som sedan körs över till hamnterminalernas område av deras personal. Därmed uppfylls kraven på säkerhet, samtidigt som transporterna in till hamnen går mycket snabbare än förr.

Vi tittar på när virke från Holmen Braviken lastas om till en container. Omlastningen görs med hjälp av en så kallad loadplate. Denna anordning liknas av Stig-Göran Thorén vid en jättelik brödspade, den skiva som virket vilar på tar med sig virket in i container varefter skivan dras ut igen utan att virket följer med.

Fördelen med loadplate är att den tar med sig virket mjukt och försiktigt in i containern, virkespaketen trycks ihop försiktigt av två illröda rullar och ger en optimal packning av containern med en minimal risk för skador på virket.

– Loadplate är en faktor som kan avgöra för en kund om man tar virket till en viss hamn, så stor skillnad gör den i minskade produktskador mot att stuffa virkespaketen med en truck, säger Stig-Göran Thorén. Den vi har är den första i Göteborg, men det finns fler i Sverige. Bland annat så har Bergkvist-Insjön en i sin terminal i Insjön. De lastar ju direkt i containers som körs raka vägen in i containerhamnen när den kommer till Göteborg.

Containertrafiken med skogsindustriprodukter går från hela Skandinavien, med terminaler ibland annat Kalix och Oslo.

I dag kommer ett tåg om dagen till omlastningsterminalen, medan lastbilarna står för merparten av transporterna. Men Göteborgs hamn vill gärna se en ökning av antalet tåg.

– Vi arbetar just nu med att skapa ett antal systemtåg som kan ta hit trävaror från olika regioner i Sverige, säger Stig-Göran Thorén. I dag fungerar tåglösningarna inte tillräckligt effektivt. Vi vill att träindustrierna ska kunna få iväg sina produkter snabbt och få bättre rotation på sina pengar.

Stig-Göran Thorén siktar på att tågtrafiken ska kunna öka ordentligt efter sommaren 2015.

Flera nya linjer har öppnats för trävaruexporten under 2014. De senaste tillskotten är en ny direktlinje till Japan och en linje till Marocko.

– Nordafrika är ju glödhett, säger Stig-Göran Thorén.

Men han påpekar samtidigt att de största godsmängderna av träprodukter går inom Europa. Den så kallade roro-hamnen rullar ombord trailers och kasetter med trävaror. Härifrån går tät trafik till bland annat Storbritannien, med en båt om dagen till den stora godshamnen Immingham i nordöstra England, och till ledande omlastningshamnar som Rotterdam och Amsterdam. Göteborgs hamn har även direktlinjer till en rad länder i Mellanöstern, Asien och till Nordamerika.

– Vi har en mängd rederier som trafikerar Göteborg, säger Stig-Göran Thorén. Det är en faktor som gynnar oss, eftersom det blir lättare att ha linjer och god turtäthet över hela världen.

Nils Lindstrand
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063