23948sdkhjf

Skogsindustrin välkomnar 64 tons lastbilar

Skogsindustriernas VD, Carina Håkansson, välkomnar att regeringen har tagit beslut för att effektivisera och ytterligare miljöanpassa godstrafiken. Tyngre lastbilar och möjlighet till längre och tyngre tåg sänker utsläppen och reducerar logistikkostnaden.
Beslutet om att tillåta 64-tons lastbilar i Sverige är ett första steg. Carina Håkansson menar att är angeläget att regeringen fortsätter arbetet med att snart också besluta om 74-tons lastbilar i Sverige.

74-tons lastbilar är normallånga lastbilar, men de förses med två ytterligare hjulaxlar vilket gör att slitaget på vägen inte ökar. Fördelarna är flera. Det sänker de klimatpåverkande utsläppen och bränsleförbrukningen med 15 procent samtidigt som trafiksäkerheten ökar då antalet bilar på vägarna blir färre. Genom att bränslekostnaden sänks stärks också skogsnäringens konkurrenskraft. Det lägger grunden för fler jobb och än starkare tillväxt i bioekonomin.

– Finland tillåter sedan 2013 lastbilar tyngre än 74 ton. Det ger den finska skogsindustrin en konkurrensfördel jämfört med den svenska och gör att ett beslut om 74-tons lastbilar i Sverige brådskar, trots dagens beslut om 64 ton, säger Carina Håkansson.

– Effektiva godstransporter förutsätter att de olika transportslagen funkar väl tillsammans. Att möjligheten till längre och tyngre tåg nu utreds är därför också välkommet. Skogsindustrin står redan för 46 procent av den inrikes godstrafikenpå järnväg och vill gärna att den andelen ökar, säger Karolina Boholm, Skogsindustriernas transportdirektör.

Regeringens beslut i vårbudgeten om att fortsätta satsa på underhåll av järnvägen är avgörande för att öka tillförlitligheten i det svenska järnvägsnätet, men satsningen måste fortsätta och utökas för att ta igen den infrastrukturskuld som funnits sedan länge. Ett återförstatligande är dock inte en lösning, då forskning menar att vi får mer underhåll för pengarna genom den konkurrensutsättning som vi har idag. Godstransporterna måste dessutom ges högre prioritet när beslut tas om hur pengarna för underhåll ska användas. Effektiva transportlösningar för godset möjliggör en än starkare skogsindustri vilket bidrar både till den gemensamma välfärden och jobb i hela landet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078