23948sdkhjf

Mer samarbete kan ge snabb utveckling

Vid kunskapsdagen Stora Trähus den 1 oktober höll Linda Nyström, Martinsons, ett föredrag om hur träbyggandet kan utvecklas och växa genom ökade kontakter och förbättrade kunskaper längs hela värdekedjan. Själva kunskapsdagen var ju ett exempel på behovet av kunskap och kontakter, med arkitekter, träindustrier och bostadsföretag i samma rum. När man såg människor i olika delar av byggsektorn prata och byta kort med varandra under dagen kändes det som att Stora Trähus gjort en del nytta.

Ett annat fördrag vid Stora Trähus gav bevis för behovet av nya kontakter. Forskaren Kerstin Hemström berättade om den doktorsavhandling hon genomfört vid Linnéuniversitetet, som visar att den största bromsen för fler stora trähus är att nyckelpersoner vid byggföretagen inte har tillräcklig kunskap om leverantörer, teknik eller kostnader för träbyggande. Man väljer betong genom att inte välja. Man gör som man gjort tidigare.

När jag intervjuade den engelske träarkitekten Andrew Wough pratade även han mycket om behovet av ökat samarbete. Bland annat berättade han hur han bjudit arga konkurrenter bland träleverantörer på gemensamma luncher för att få dem att diskutera branschens utveckling.

– Det var ett sätt att få dem till samma rum, konstaterade Andrew Wough. Träbyggande kommer aldrig att bli mer än mer än en marginell företeelse i Storbritannien om vi inte agerar som bransch. Företagen var för sig är för små jämfört med de byggjättar man konkurrerar med, konstaterade Andrew Wough.

Andra jag pratade med i Storbritannien hade liknande synpunkter. Byggjättarna har goda bankkontakter, man har ofta ägande i andra företag i byggbranschen och kan därmed underlätta för beställaren genom paketlösningar. En litet snickeriföretag, eller för den delen ett relativt stort, kan inte ge samma fördelar. Men efterfrågan på träbyggande ökar, samarbete och nya kontakter kan underlätta för beställaren att välja trä.

I Sverige är vi kända för att kunna samarbeta, även utan att äta och dricka samtidigt, men om gemensamma luncher kan ge starthjäp är det väl helt okej som metod. Det viktigaste är att träföretag i Sverige ställer in sig på att agera som bransch. Svenskt Trä, Träbyggnadskansliet och TMF gör en massa nytta, och förhoppningsvis drar även NTT och Woodnet en del strån till denna växande stack. Men för att få riktig fart krävs att träföretag själva helhjärtat tror på att en stark gemensam branschutveckling är viktigare för företaget än att hålla korten nära bröstet.

Som en viss förbundskapten sa: Tillsammans är vi starka… tillsamman är vi j-gt starka!

Nils Lindstrand
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066