23948sdkhjf

32 000 000 000 kronor i vinst

Ikeas vinst för verksamhetsåret 2015, som slutade den 31 augusti, var efter skatt 3,5 miljarder euro, motsvarande cirka 32,4 miljarder kronor. Förra året hamnade vinsten på 3,3 miljarder euro.
Ikeakoncernens nettointäkt landade på 3,5 miljarder euro för verksamhetsåret 2015. Den totala försäljningen ökade med 11,2 procent (justerat för valutaeffekter) till 31,9 miljarder euro jämfört med föregående år. Sammantaget med hyresintäkterna från shoppingcenterverksamheten uppgick de totala intäkterna till 32,7 miljarder euro (+ 11,5 procent). Stora investeringar har gjorts under året för att tackla klimatförändringar, ett exempel är övergången till 100 procent LED i hela belysningssortimentet.

- Vi har ett bra år bakom oss, då vi gjort betydande investeringar inom hållbarhet, att förbättra erbjudandet till våra kunder och genom att vara mer tillgängliga, säger Peter Agnefjäll, VD och koncernchef.

Merparten av tillväxten är från jämförbara varuhus, men även nya varuhus och fortsatt utveckling av e-handel har bidragit till resultatet. Även om tillväxten är jämt fördelad över de flesta marknader så visar Tyskland rekordtillväxt samtidigt som södra Europa har en positiv utveckling. Den nordamerikanska marknaden fortsätter att gå bra och den nyaste marknaden, Sydkorea, visar bättre försäljning än väntat.

Den fortsatta tillväxten möjliggör för koncernen att stärka sin kärnverksamhet: i befintliga varuhus, inom e-handel men också genom nya butiksformat för att möta kunderna behov. Dessutom görs betydande investeringar inom förnybar energi samt i produkter som möjliggör för fler att leva ett mer hållbart liv hemma.

- Satsningarna på klimatförändringarna är en drivkraft för innovation och en möjlighet att göra vår verksamhet ännu bättre, säger Peter Agnefjäll. Han fortsätter – Jag är extra stolt över att vi under det senaste året har sålt fler än 90 miljoner lampor och armatur med LED-teknik. Det innebär inte bara lägre kostnader för miljoner hushåll utan även betydande energibesparingar, säger Peter Agnefjäll.

På Miljökonferensen avslöjade Ikeas hållbarhetschef, Steve Howard, att företaget har planer på att börja sälja solpaneler i varuhusen

Ikeakoncernen fortsätter att dela framgången med sina medarbetare. Under verksamhetsåret 2015 avsattes 105 miljoner euro till lojalitetsprogrammet som heter ”Tack! ”. Totalt har 305 miljoner euro avsatts till programmet sedan det startades 2013. För de anställda i Sverige betyder det att 14 000 kronor extra avsätts till pension.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079