23948sdkhjf

Klartecken för 74 ton på vägen

I går tisdag släppte regeringen ett förslag om att öppna upp för lastbilar med totalvikten 74 ton. – Det här är en väldigt viktig fråga för skogsindustrin. Tyngre lastbilar bidrar till effektivare transporter och sänkta utsläpp, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.
Förslaget i regeringens proposition om Godstransporter innebär att den högsta tillåtna bruttovikten för lastbilar i Sverige ska höjas från 64 till 74 ton från den första juli i år. Tyngre lastbilar leder till att det totala antalet transporter minskar, vilket är bra både för miljön och för industrins konkurrenskraft.

– I Finland har lastbilar på upp till 76 ton varit tillåtna sedan 2013, så det är hög tid att Sverige följer efter, säger Karolina Boholm.

Skogsindustrierna menar dock att regeringen är rädd för överflyttning av gods från järnväg och sjöfart till lastbil och därför ställer de olika trafikslagen mot varandra vilket omöjliggör en logistik där olika trafikslag samverkar effektivt. Regeringens intention sägs leda till att endast åtta procent av det statliga vägnätet blir tillgängligt för att köra med 74-tons lastbilar.

– En betydligt större del av vägnätet måste öppnas för 74-tons trafik för att förslaget ska få någon reell effekt. Få aktörer kommer att investera i nya 74-tons lastbilar om det tillåta vägnätet blir så litet som regeringen föreslår. Regeringen borde ha inspirerats av Finland även här. Där tillåts tunga transporter på hela vägnätet och det har fungerat alldeles utmärkt, säger Karolina Boholm, som dock ser mycket positivt på att regeringen äntligen presenterat propositionen och förväntar sig att vägnätet för 74 ton kommer utökas snarast.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063