Lastbilskranar på banan igen

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Cranab har återupptagit produktionen av lastbilskranar efter nästan 15 års uppehåll, kranar för både skog och återvinning ska lyfta företaget. – Lastbilskransdelen har störst potential att expandera.

Vindeln. Under 1990-talet ingick lastbilskranar i krantillverkaren Cranabs utbud men produktionen lades ned 2001 eftersom det redan fanns flera lastbilskranstillverkare i dåvarande ägarkoncernen Partek.

2013 ändrades förutsättningarna när Cranab fick nya ägare i Fassi, i november 2017 köpte Fassi dessutom Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till gruppen där även Vimek och Bracke Forest  ingår.

Fassi är en av världens största tillverkare av styckegodskranar.

– Det är långsamma kranar som kan lyfta riktigt tungt, långt och högt, kranar som skiljer sig väldigt mycket från skogsmaskinkranar, konstaterar Jonas Järnö, Cranabs produktchef för lastbilskranar.

Cranabs snabbfotade kranar kompletterar Fassis utbud, den italienska tillverkaren ville dock kunna erbjuda kranar även för timmerhantering och recycling, Vindelnföretaget såg därför chansen att återuppta tillverkningen.

– Vi började med 12-tonsklassen, det är det vi ser som volymkranarna, säger Jonas Järnö.

Den första lastbilskranen levererades 2015 och först ut blev Z-kranar: kranar som kan placeras längst bak eller närmast hytten på en lastbil och som fälls ihop i formen av ett Z.

– Fördelen är att den alltid upptar samma volym, det är en utrymmeseffektiv kran om man till exempel vill lasta högre eller få plats med en container på flaket, något som blivit allt mer aktuellt i takt med att man får framföra tyngre fordon på vägarna, säger Jonas Järnö.

Cranabs Z-kran finns nu i tre längder: 2015 kom 10,5-metersvarianten, året därpå lanserades 9,3-meterskranen och 2017 var det dags för en 8,3-meterskran.

2016 följdes Z-kranen av en L-kran, en traditionell timmerkran som dock försetts med en momentlänk, något man annars ser mest på Z-kranar.

– Z-kranarna har momentlänk eftersom det krävs för geometrin i parkeringsläget, för att kunna parkera och veckla ut den. Vi har tagit länken till L-kranen också, säger Jonas Järnö.

Tack vare momentlänken ska L-kranen vara jämnstark genom hela rörelseområdet och inte ”fastna” om den lyfter riktigt tungt.

Det är ganska unikt att sätta en extra länk på lyftcylindern på en L-kran, vi har gjort det för att göra kranen stark även i de ”svaga” lägena, förklarar Jonas Järnö.

Cranabs L-kran tillverkas i ett tiometersutförande, en räckvidd man anser vara volymkranen i L-segmentet.

De lastbilsmonterande kranarna finns i två applikationer: skog och recycling.

– Det är ju i grunden samma kran, men säkerhetskraven är större på recyclingkranarna som ofta arbetar i närheten av människor, säger Jonas Järnö.

Ett exempel är att armen aldrig får falla ner om en slang i en cylinder går sönder och Cranabs lösning är pilotstyrda ventiler – ger föraren inte aktivt tryck stannar kranen.

Läs också: Cranab förstärker produktprogram

Recyclingkranarna kan inte heller belastas fullt ut ut förrän stödbensbalkarna körts ut och stödbenscylindrarna fällts ned.

Om det inte är check på det går kranen med kraftigt reducerad kraft, säger Jonas Järnö.

De svenska kranåkarna har inledningsvis fått vänta lite på att bekanta sig med de nya kranarna, dels för att de första varianterna var anpassad för marknaden i Mellaneuropa, dels för att de svenska kunderna har andra behov, till exempel när det gäller ventiler.

De mellaneuropeiska kunderna behöver oftast ett tvåkretssystem med två pumpar, de svenska har ett mer varierat bestånd, konstaterar Jonas Järnö.

I Sverige finns både tvåkretssystem, enkretssystem och LS-system (load sensitive), lastbilarna är utrustade på olika sätt och det ställer krav på oss som kranleverantörer, vi måste anpassa grundkranen till de olika styrsystemen.

En annan skillnad är att mellaneuropeiska åkare ofta vill ha sin kran fast monterad medan de svenska vill kunna ställa av den för att kunna lasta mer.

Vi har ofta långa transportsträckor och då vill man inte dra med sig kranen, kommenterar Jonas Järnö.

Hittills har Cranab exporterat huvuddelen av lastbilskranarna, nu riktar företaget in sig även på Sverige och ute i fabriken finns ett exempel på en kran byggd för svenska behov – till skillnad från kranar som går söderut är den till exempel försett med våg, den har också fått en hytt.

– I Mellaneuropa är det inte så vanligt, de har öppna förarplatser, kommenterar Jonas Järnö.

Cranabs lastbilskransutbud består i dag av tre Z-kranar och en L-kran. Tanken är dock att bredda programmet.

– Etapp ett var att ta fram kranar i tolvtonmetersklassen men det finns behov av både större och mindre kranar, konstaterar Jonas Järnö.

Läs också: Cranab utökar sortimentet – inleder finskt samarbete

Under de två år som gått sedan produktion av lastbilskranar återupptogs har de flesta har varit Z-kranar, majoriteten har gått på export och kunderna har främst återfunnits inom skogsindustrin.

Tanken är att Cranab till del ska utnyttja Fassis världsomspännande återförsäljarnät – ett veritabelt smörgåsbord för den västerbottniska krantillverkaren konstaterar Jonas Järnö som ser stora möjligheter framöver.

Lastbilskransdelen har störst potential att expandera, vi har nästan kommit så långt vi kan komma på skogssidan där vi redan har en stor del av marknaden. Då är lastbilssegmentet enklare, där kan vi öka försäljningen.

Fotnot: I november köpte Fassi Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till företagetsgruppen där förutom Cranab även Vimek och Bracke Forest  ingår, läs mer om det här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Cranab | Reportage


Håll dig uppdaterad med Skog Supply
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Skogsstyrelsen: Vi presenterar fakta

Göran Rune, chef för skogsavdelningen på Skogsstyrelsen, kommenterar kritiken mot myndighetens kampanj #biotopmyterna.

"Skogsstyrelsen ska inte ägna sig åt slogans"

Marcus Svensson, näringspolitisk kommunikatör på Södra, kritiserar Skogsstyrelsens kampanj #biotopmyterna – kallar det vilseledande.

Världens högsta byggnad i trä – skyskrapa i Tokyo

Japanska bolaget Sumitomo Forestry planerar att bygga en 350 meter hög skyskrapa i trä.

Nybildat förbund ska stärka rösten för privata skogsägare

Sveriges Allmänningsskogars förbund ska ta en aktiv roll i skogsdebatten.

Sveaskogs ekoparker ska lyfta naturturismen

Sveaskog och Ekoturismföreningen inleder samarbete för att utvärdera ekoparkernas förutsättningar för att utveckla naturturismen.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nu ska Trafikverket peka ut 74-tonsvägarna

Under torsdagen meddelade regeringen att man fattat beslut om ändring i trafikförordningen – nu ska Trafikverket bestämma vilka vägar som kan upplåtas för tyngre fordon.

Arkiv

Brutna matvanor ska minska viltskadorna

Forskare vid SLU har tagit fram ny kunskap för att minska betesskadorna: "En ögonöppnare."

Han blir ny fabrikschef på Gruvön

Peter Lindgren har blivit utsedd till ny fabrikschef vid Billerud Korsnäs anläggning i Gruvön. Han efterträder Anita Sjölander som lämnar sitt uppdrag för en tjänst inom Nordic Paper.

Jättetält ska fyllas med skogsråvara

Helsingborgs hamn upprättar ett 2 000 kvadratmeter stort tält där gods från bland annat Södra, Elof Hansson och Billerud Korsnäs kommer att lagras.

Rottne växlar upp – slår försäljningsrekord

Skogsmaskintillverkaren upplever en bra start på 2018. Under företagets 60-åriga historia har man aldrig sålt så många maskiner som under januari månad. Rottnes vd: "Det är full fart precis överallt."

Kraftig vinstökning för Södra – föreslår utdelning på cirka 900 miljoner

Skogsägarföreningen dubblade resultatet före skatt – föreslår vinstdelning på 868 miljoner till medlemmarna.

Fortsatt stark avverkningsvilja – här ökar anmälningarna

Totalt ökade den anmälda produktiva skogsmarksarealen för avverkning med 13 procent under januari – stora regionala skillnader.

"Beslutet kommer att effektivisera skogsnäringens vägtransporter"

Skogsindustrierna välkomnar regeringens ändring i trafikförordningen.

Stora Enso lanserar produkt som ska ersätta fossila material

Oenighet kring skyddad skog på Gotland

Han blir chef för Södras nya affärssegment

Södra rekryterar Jörgen Hermansson från Stora Enso – i dag blir han chef för det nya segmentet Södra building systems.

Flexiblare vagnar utlovas

Tack vare en adapter ska ett Metsjöflak kunna sättas på Mohedas skogsvagnar, tanken är att till exempel kunna använda ekipaget även för schaktmassor.

Ökad avverkning under 2017 – minskar i den fjällnära skogen

Ponsse tar kliv framåt

Fjolåret blev ett starkt år för Ponsse – maskintillverkaren upplever en stark position på den ryska markanden samtidigt som fabriken i Vieremä slog produktionsrekord.

SCA utreder möjlighet till produktionsökning vid Obbola

SCA inleder en miljöprovning för att öka produktionskapaciteten vid bruket från dagens maximala 500 000 ton till 850 000 ton. Tillträdande fabrikschef: "Vi ser att vi har en marknad som efterfrågar våra produkter."

Skogsentreprenörerna tillsätter på ny post

Stora Enso levererar trä till Finlands högsta träbyggnad

I finska Joensuu byggs vad som kommer att bli landets högsta träbyggnad. Stora Enso kommer att leverera sammanlagt 3 000 kubikmeter trävaror.

Stort rekryteringsbehov inom träindustrin

Företag inom trä- och möbelindustrin ser ett ökat rekryteringsbehov för att möta stärkt efterfrågan på marknaden. Samtidigt uppger fyra av tio företag att bristen på anställningsbara personer hindrar produktionsökning.

Skogforsk: Packa skogsbilvägen innan den grusas

Se alla Företagens egna nyheter

Tack till de som besökte oss i vår monter!

LINAK presenterar det enkla sättet att välja rätt rörelselösning

Döp vår drönare och vi bjuder på anslutningsavgiften för ett gruppmedlemskap!

Succén fortsätter med den nya skördarmodellen

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Enkel styrning med CAN bus

TENTE ställer ut på Stockholm Furniture fair 2018

Prosilva skogscertifiering lyfter blicken…och kvalitén för sina revisioner!

Komatsu förvärvar Quadco & Southstar

TR Electronic medverkar på IndustriMässan i Karlstad, den 24-25 januari.

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Fiskarheden installerar CT-Log

God Jul & Gott Nytt År önskar Eigenbrodt!

Mjukvarubaserade Connected Services driver på digitaliseringen

Ny serviceverkstad i Lindesberg

Smålands Stålgjuteri AB

Välkomna till Forsviks skogar där Malwa visar upp sin 560 C kombimaskin!

100 st Malwa 560 producerade sedan introduktionen på Elmia Wood 2013!

Tack för ert besök i vår monter

PRINZ 70-års jubileum

Certex Svenska medlem i LEEA

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

PRINZ 70-års jubileum.

Smålands Stålgjuteri AB

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Sänd till en kollega

0.211