23948sdkhjf

Lastbilskranar på banan igen

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Cranab har återupptagit produktionen av lastbilskranar efter nästan 15 års uppehåll, kranar för både skog och återvinning ska lyfta företaget. – Lastbilskransdelen har störst potential att expandera.

Vindeln. Under 1990-talet ingick lastbilskranar i krantillverkaren Cranabs utbud men produktionen lades ned 2001 eftersom det redan fanns flera lastbilskranstillverkare i dåvarande ägarkoncernen Partek.

2013 ändrades förutsättningarna när Cranab fick nya ägare i Fassi, i november 2017 köpte Fassi dessutom Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till gruppen där även Vimek och Bracke Forest  ingår.

Läs också: Inför Skogsmaskindagarna – del 1

Fassi är en av världens största tillverkare av styckegodskranar.

– Det är långsamma kranar som kan lyfta riktigt tungt, långt och högt, kranar som skiljer sig väldigt mycket från skogsmaskinkranar, konstaterar Jonas Järnö, Cranabs produktchef för lastbilskranar.

Cranabs snabbfotade kranar kompletterar Fassis utbud, den italienska tillverkaren ville dock kunna erbjuda kranar även för timmerhantering och recycling, Vindelnföretaget såg därför chansen att återuppta tillverkningen.

– Vi började med 12-tonsklassen, det är det vi ser som volymkranarna, säger Jonas Järnö.

Den första lastbilskranen levererades 2015 och först ut blev Z-kranar: kranar som kan placeras längst bak eller närmast hytten på en lastbil och som fälls ihop i formen av ett Z.

– Fördelen är att den alltid upptar samma volym, det är en utrymmeseffektiv kran om man till exempel vill lasta högre eller få plats med en container på flaket, något som blivit allt mer aktuellt i takt med att man får framföra tyngre fordon på vägarna, säger Jonas Järnö.

Läs också: Cranab förstärker produktprogram

Cranabs Z-kran finns nu i tre längder: 2015 kom 10,5-metersvarianten, året därpå lanserades 9,3-meterskranen och 2017 var det dags för en 8,3-meterskran.

2016 följdes Z-kranen av en L-kran, en traditionell timmerkran som dock försetts med en momentlänk, något man annars ser mest på Z-kranar.

– Z-kranarna har momentlänk eftersom det krävs för geometrin i parkeringsläget, för att kunna parkera och veckla ut den. Vi har tagit länken till L-kranen också, säger Jonas Järnö.

Tack vare momentlänken ska L-kranen vara jämnstark genom hela rörelseområdet och inte ”fastna” om den lyfter riktigt tungt.

Det är ganska unikt att sätta en extra länk på lyftcylindern på en L-kran, vi har gjort det för att göra kranen stark även i de ”svaga” lägena, förklarar Jonas Järnö.

Cranabs L-kran tillverkas i ett tiometersutförande, en räckvidd man anser vara volymkranen i L-segmentet.

De lastbilsmonterande kranarna finns i två applikationer: skog och recycling.

– Det är ju i grunden samma kran, men säkerhetskraven är större på recyclingkranarna som ofta arbetar i närheten av människor, säger Jonas Järnö.

Läs också: Cranab utökar sortimentet – inleder finskt samarbete

Ett exempel är att armen aldrig får falla ner om en slang i en cylinder går sönder och Cranabs lösning är pilotstyrda ventiler – ger föraren inte aktivt tryck stannar kranen.

Recyclingkranarna kan inte heller belastas fullt ut ut förrän stödbensbalkarna körts ut och stödbenscylindrarna fällts ned.

Om det inte är check på det går kranen med kraftigt reducerad kraft, säger Jonas Järnö.

De svenska kranåkarna har inledningsvis fått vänta lite på att bekanta sig med de nya kranarna, dels för att de första varianterna var anpassad för marknaden i Mellaneuropa, dels för att de svenska kunderna har andra behov, till exempel när det gäller ventiler.

De mellaneuropeiska kunderna behöver oftast ett tvåkretssystem med två pumpar, de svenska har ett mer varierat bestånd, konstaterar Jonas Järnö.

I Sverige finns både tvåkretssystem, enkretssystem och LS-system (load sensitive), lastbilarna är utrustade på olika sätt och det ställer krav på oss som kranleverantörer, vi måste anpassa grundkranen till de olika styrsystemen.

Läs också: Nytt uppdrag för förre Cranab-VD:n

En annan skillnad är att mellaneuropeiska åkare ofta vill ha sin kran fast monterad medan de svenska vill kunna ställa av den för att kunna lasta mer.

Vi har ofta långa transportsträckor och då vill man inte dra med sig kranen, kommenterar Jonas Järnö.

Hittills har Cranab exporterat huvuddelen av lastbilskranarna, nu riktar företaget in sig även på Sverige och ute i fabriken finns ett exempel på en kran byggd för svenska behov – till skillnad från kranar som går söderut är den till exempel försett med våg, den har också fått en hytt.

– I Mellaneuropa är det inte så vanligt, de har öppna förarplatser, kommenterar Jonas Järnö.

Cranabs lastbilskransutbud består i dag av tre Z-kranar och en L-kran. Tanken är dock att bredda programmet.

– Etapp ett var att ta fram kranar i tolvtonmetersklassen men det finns behov av både större och mindre kranar, konstaterar Jonas Järnö.

Under de två år som gått sedan produktion av lastbilskranar återupptogs har de flesta har varit Z-kranar, majoriteten har gått på export och kunderna har främst återfunnits inom skogsindustrin.

Tanken är att Cranab till del ska utnyttja Fassis världsomspännande återförsäljarnät – ett veritabelt smörgåsbord för den västerbottniska krantillverkaren konstaterar Jonas Järnö som ser stora möjligheter framöver.

Läs också: Högt uppsatt i John Deere blir VD i annat bolag

Lastbilskransdelen har störst potential att expandera, vi har nästan kommit så långt vi kan komma på skogssidan där vi redan har en stor del av marknaden. Då är lastbilssegmentet enklare, där kan vi öka försäljningen.

Fotnot: I november köpte Fassi Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till företagetsgruppen där förutom Cranab även Vimek och Bracke Forest  ingår, läs mer om det här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Cranab | Reportage


Håll dig uppdaterad med Skog Supply
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Naturreservat efter banden i Ljusdal

Delar av skogen i Ljusdal kan bli naturreservat

BillerudKorsnäs nya direktör

Kan få böta miljoner för fällning av kommunal skog

Investerar för mer massa

Olycka hos Stora Enso

Minskat rörelseresultat hos Mellanskog

Rörelseresultatet hos Mellanskog minskade för tredje kvartalet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Wallnäs bildar dotter för att såga

Vid årsskiftet inför Wallnäs en ny organisation

Arkiv

Länsstyrelsen tar hjälp av digitalisering

Dans med inspiration från skogen

Sverigeturné för Black Forest

Flytt av träd i Göteborg

I höst har flera träd flyttas i Göteborg på grund av Västlänken

Miljardaffär för Södra

Stöld hos Olofsfors

Dödsfall på grund av skogsbränder i Kalifornien

Tejpa träbygget i stället för att tälta

Raka besked på Svenskt Trä:s seminarium

Hon har fått Skogens Oskar

Ann Dolling fick i år Skogens Oskar

Skolan som utbildar elever i Timbersports

På Älvdalens utbildningscentrum kan Timbersports väljas som idrottstillval

Bison Active Frame på Sverigebesök

Bison Active Frame kommer till Ponsse i Surahammar

Ny träkompetens på Chalmers

Hallå där…

Konung bromsar fossilfritt

Kraftvärmeverk i Linköping ska göra biobränsle

Mellanskog höjer priset på lövmassaved

Konferensen där biokraft och jämställdhet är i fokus

Jämställdhet diskuteras på Svebios årliga branschträff

Skogsbranden i Västmanland blir teater

Stark ökning av produktionen av biodrivmedel

Nytt biologiskt nedbrytbart förpackningsmaterial

Ny biokraftanläggning hos Vanda

Materialgalleriet nyinvigt

Dataspelsteknik hjälper husbyggare

Mantex anpassar Biofuel Analyzer

Rekordresultat hos Sveaskog

Mer jämställdhet ett mål i bygghandeln

Derome satsar på blått

SCA ökar vinsten

Myter om trä

Planterar skog i öknen

Se alla Företagens egna nyheter

Självsugande centrifugalpump för industrier

Rekordår för Olofsfors rosa bandet auktion

Large hollow shaft encoders with Industrial Ethernet from TR Electronic

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Sista chansen att buda på Olofsfors Rosa Band!

DEEP LEARNING for factory automation

Op Erjo AB

Enkel datalogging från TR Electronic/Secomea

Olofsfors är nominerad till gala

Absolutgivare med I/O Link från TR electronic

Självsugande centrifugalpump för industrier

TENTE AB ställer ut på ELMIA Subcontractor 2018

Telfa AB -industripumpar ställer ut på Processteknik i Göteborg 9-11 oktober

PROFIsafe SIL3 absolutgivare i standard storlek 58 mm

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Olofsfors har blivit nominerad till ÅRETS TEKNIKPRIS 2018!

Intelligent Datainsamling

Telfa AB -industripumpar ställer ut på Processteknik i Göteborg 9-11 oktober

Artificiell Intelligens för Maskin Vision

Självsugande centrifugalpump för industrier

I oktober ÄR Olofsfors band viktiga!

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Processteknik i Göteborg 9-11 oktob...

Olofsfors AB investerar vidare och nyanställer

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Självsugande centrifugalpump för industrier

Sänd till en kollega

0.191