Lastbilskranar på banan igen

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Cranab har återupptagit produktionen av lastbilskranar efter nästan 15 års uppehåll, kranar för både skog och återvinning ska lyfta företaget. – Lastbilskransdelen har störst potential att expandera.

Vindeln. Under 1990-talet ingick lastbilskranar i krantillverkaren Cranabs utbud men produktionen lades ned 2001 eftersom det redan fanns flera lastbilskranstillverkare i dåvarande ägarkoncernen Partek.

2013 ändrades förutsättningarna när Cranab fick nya ägare i Fassi, i november 2017 köpte Fassi dessutom Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till gruppen där även Vimek och Bracke Forest  ingår.

Läs också: Inför Skogsmaskindagarna – del 1

Fassi är en av världens största tillverkare av styckegodskranar.

– Det är långsamma kranar som kan lyfta riktigt tungt, långt och högt, kranar som skiljer sig väldigt mycket från skogsmaskinkranar, konstaterar Jonas Järnö, Cranabs produktchef för lastbilskranar.

Cranabs snabbfotade kranar kompletterar Fassis utbud, den italienska tillverkaren ville dock kunna erbjuda kranar även för timmerhantering och recycling, Vindelnföretaget såg därför chansen att återuppta tillverkningen.

– Vi började med 12-tonsklassen, det är det vi ser som volymkranarna, säger Jonas Järnö.

Den första lastbilskranen levererades 2015 och först ut blev Z-kranar: kranar som kan placeras längst bak eller närmast hytten på en lastbil och som fälls ihop i formen av ett Z.

– Fördelen är att den alltid upptar samma volym, det är en utrymmeseffektiv kran om man till exempel vill lasta högre eller få plats med en container på flaket, något som blivit allt mer aktuellt i takt med att man får framföra tyngre fordon på vägarna, säger Jonas Järnö.

Läs också: Cranab förstärker produktprogram

Cranabs Z-kran finns nu i tre längder: 2015 kom 10,5-metersvarianten, året därpå lanserades 9,3-meterskranen och 2017 var det dags för en 8,3-meterskran.

2016 följdes Z-kranen av en L-kran, en traditionell timmerkran som dock försetts med en momentlänk, något man annars ser mest på Z-kranar.

– Z-kranarna har momentlänk eftersom det krävs för geometrin i parkeringsläget, för att kunna parkera och veckla ut den. Vi har tagit länken till L-kranen också, säger Jonas Järnö.

Tack vare momentlänken ska L-kranen vara jämnstark genom hela rörelseområdet och inte ”fastna” om den lyfter riktigt tungt.

Det är ganska unikt att sätta en extra länk på lyftcylindern på en L-kran, vi har gjort det för att göra kranen stark även i de ”svaga” lägena, förklarar Jonas Järnö.

Cranabs L-kran tillverkas i ett tiometersutförande, en räckvidd man anser vara volymkranen i L-segmentet.

De lastbilsmonterande kranarna finns i två applikationer: skog och recycling.

– Det är ju i grunden samma kran, men säkerhetskraven är större på recyclingkranarna som ofta arbetar i närheten av människor, säger Jonas Järnö.

Läs också: Cranab utökar sortimentet – inleder finskt samarbete

Ett exempel är att armen aldrig får falla ner om en slang i en cylinder går sönder och Cranabs lösning är pilotstyrda ventiler – ger föraren inte aktivt tryck stannar kranen.

Recyclingkranarna kan inte heller belastas fullt ut ut förrän stödbensbalkarna körts ut och stödbenscylindrarna fällts ned.

Om det inte är check på det går kranen med kraftigt reducerad kraft, säger Jonas Järnö.

De svenska kranåkarna har inledningsvis fått vänta lite på att bekanta sig med de nya kranarna, dels för att de första varianterna var anpassad för marknaden i Mellaneuropa, dels för att de svenska kunderna har andra behov, till exempel när det gäller ventiler.

De mellaneuropeiska kunderna behöver oftast ett tvåkretssystem med två pumpar, de svenska har ett mer varierat bestånd, konstaterar Jonas Järnö.

I Sverige finns både tvåkretssystem, enkretssystem och LS-system (load sensitive), lastbilarna är utrustade på olika sätt och det ställer krav på oss som kranleverantörer, vi måste anpassa grundkranen till de olika styrsystemen.

Läs också: Nytt uppdrag för förre Cranab-VD:n

En annan skillnad är att mellaneuropeiska åkare ofta vill ha sin kran fast monterad medan de svenska vill kunna ställa av den för att kunna lasta mer.

Vi har ofta långa transportsträckor och då vill man inte dra med sig kranen, kommenterar Jonas Järnö.

Hittills har Cranab exporterat huvuddelen av lastbilskranarna, nu riktar företaget in sig även på Sverige och ute i fabriken finns ett exempel på en kran byggd för svenska behov – till skillnad från kranar som går söderut är den till exempel försett med våg, den har också fått en hytt.

– I Mellaneuropa är det inte så vanligt, de har öppna förarplatser, kommenterar Jonas Järnö.

Cranabs lastbilskransutbud består i dag av tre Z-kranar och en L-kran. Tanken är dock att bredda programmet.

– Etapp ett var att ta fram kranar i tolvtonmetersklassen men det finns behov av både större och mindre kranar, konstaterar Jonas Järnö.

Under de två år som gått sedan produktion av lastbilskranar återupptogs har de flesta har varit Z-kranar, majoriteten har gått på export och kunderna har främst återfunnits inom skogsindustrin.

Tanken är att Cranab till del ska utnyttja Fassis världsomspännande återförsäljarnät – ett veritabelt smörgåsbord för den västerbottniska krantillverkaren konstaterar Jonas Järnö som ser stora möjligheter framöver.

Läs också: Högt uppsatt i John Deere blir VD i annat bolag

Lastbilskransdelen har störst potential att expandera, vi har nästan kommit så långt vi kan komma på skogssidan där vi redan har en stor del av marknaden. Då är lastbilssegmentet enklare, där kan vi öka försäljningen.

Fotnot: I november köpte Fassi Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till företagetsgruppen där förutom Cranab även Vimek och Bracke Forest  ingår, läs mer om det här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Cranab | Reportage


Håll dig uppdaterad med Skog Supply
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sveaskogs skotare orsakade branden i Skinnskatteberg

Helene Bergström på Sveaskog: "Jag kan bekräfta att det var en skogsmaskin som antände."

Stor ligninsatsning i Vallvik

Rottneros, tillsammans med Preem och Renfuel, meddelar att man undersöker att uppföra världens första ligninanläggning för biodrivmedel.

Södras utdelning: 868 miljoner kronor

Koncernens vinstdelningen innebär över 250 miljoner kronor mer till medlemmarna än i fjol.

Derome köper sågverk i Falkenberg

Derome stärker sin position på den holländska marknaden i och med förvärvet av koncernens femte sågverk.

Skogsbrand i Ale norr om Göteborg

Den svenska skogen växer

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Lida Timber får ny ägare

Optimera Bygghandel köper Lida Timber AB i Burseryd.

Arkiv

Stort intresse för ny skogsobligation

Rekordfångst av granbarkborrar

Det snabba väderomslaget frodar granbarkborren – Skogsstyrelsen har noterat rekordfångst och varnar för stor risk för angrepp.

Hemvärnet bekämpar skogsbrand i Skinnskatteberg

Bergvik Skog avbryter vindkraftsprojekt

Bolaget avbryter vindkraftsprojektet Gustav Adolf i Hagfors.

Moelven varslar 24 om uppsägning i Sandsjöfors

Moelven Byggmodul AB meddelar att bolaget på grund av arbetsbrist till följd av minskad efterfrågan på byggmarknaden varslar 24 personer om uppsägning.

Grön gas av skogsråvara ska ersätta fossila alternativ

Just nu pågår byggnationen av en unik anläggning i Höganäs där man i industriell skala ska demonstrera fossilfri ståltillverkning av skogsbaserad biomassa.

Branschen avvaktar vagt skogsprogram

Under fredagen presenterade landsbygdsministern Sveriges första nationella skogsprogram, men branschen inväntar en konkret handlingsplan från regeringen.

Reaktioner på artskyddsöversyn

Under fredagen meddelade regeringen att man kommer att se över artskyddsförordningen. Ett beslut som välkomnas av branschen.

SCA och St1 storsatsar på tallolja

SCA och energibolaget St1 ingår partnerskap för storskalig produktion av förnybara drivmedel av tallolja. Investeringen beräknas uppgår till en halv miljard kronor.

Skogens sidor prisas

Siljan får ny ägare

Landsbygdsministern presenterar Sveriges första nationella skogsprogram

Vid en presskonferens under fredagsförmiddagen presenterade Sven-Erik Bucht Sveriges första nationella skogsprogram.

Artskyddsförordningen ska utredas

Regeringen tillsätter en utredning för att se över artskyddsförordningen.

Inventeringen tar sin början

Under torsdagen gav regeringen Skogsstyrelsen i uppdrag att genomföra en landsomfattande inventeringen av nyckelbiotoper. Samtidigt meddelar regeringen att man är beredd att se över lagstiftningen kring fjällnära skog.

Södra slår elrekord

Södras miljardinvesteringar i bolagets massabruk har gett effekt – bolaget uppger att man under fjolåret levererat mer grön el till det allmänna elnätet än någonsin tidigare.

1

Naturfotograferna i upprop mot svenskt skogsbruk

I ett öppet brev kräver föreningen Naturfotograferna att alla avverkningsplaner i områden med höga naturvärden omedelbart stoppas.

Södra höjer priset

Bolaget höjer inköpspriset för massaved och timmer.

Rättegången för stora skogsbranden skjuts upp

Forskning: Snart drickbar alkohol gjord av trä

Få miljömål väntas nås till 2020

Se alla Företagens egna nyheter

Bra start på 2018 för Bracke Forest!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Nu har vi hittat ytterligare en stjärna till vårt säljteam - vilken tur vi har

Produktivitet

OREGON lanserar sågkedjan PowerCut 70EXL

Squich CKSH

TR Electronic is the exclusive distributor for Cognex in Scandinavia

Smålands Stålgjuteri AB

Ejderstedts - ÖPPET HUS 14-15 MARS 2018

Ejderstedts - ÖPPET HUS 14-15 MARS 2018

Ejderstedts - ÖPPET HUS 14-15 MARS 2018

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Nytt sågintag till Fiskarheden

LINAK lanserar kraftfull lyftpelare för arbetsstationer inom industrin

Huvudkomponenten i varje länkhjul är hjullagret

Uppskattad tjänst för konstruktörer

Nyhet till möbler och stolar

Tack till de som besökte oss i vår monter!

LINAK presenterar det enkla sättet att välja rätt rörelselösning

Döp vår drönare och vi bjuder på anslutningsavgiften för ett gruppmedlemskap!

Succén fortsätter med den nya skördarmodellen

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Enkel styrning med CAN bus

TENTE ställer ut på Stockholm Furniture fair 2018

Prosilva skogscertifiering lyfter blicken…och kvalitén för sina revisioner!

Sänd till en kollega

0.169