23948sdkhjf

Lastbilskranar på banan igen

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Cranab har återupptagit produktionen av lastbilskranar efter nästan 15 års uppehåll, kranar för både skog och återvinning ska lyfta företaget. – Lastbilskransdelen har störst potential att expandera.

Vindeln. Under 1990-talet ingick lastbilskranar i krantillverkaren Cranabs utbud men produktionen lades ned 2001 eftersom det redan fanns flera lastbilskranstillverkare i dåvarande ägarkoncernen Partek.

2013 ändrades förutsättningarna när Cranab fick nya ägare i Fassi, i november 2017 köpte Fassi dessutom Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till gruppen där även Vimek och Bracke Forest  ingår.

Läs också: Nytt uppdrag för förre Cranab-VD:n

Fassi är en av världens största tillverkare av styckegodskranar.

– Det är långsamma kranar som kan lyfta riktigt tungt, långt och högt, kranar som skiljer sig väldigt mycket från skogsmaskinkranar, konstaterar Jonas Järnö, Cranabs produktchef för lastbilskranar.

Cranabs snabbfotade kranar kompletterar Fassis utbud, den italienska tillverkaren ville dock kunna erbjuda kranar även för timmerhantering och recycling, Vindelnföretaget såg därför chansen att återuppta tillverkningen.

– Vi började med 12-tonsklassen, det är det vi ser som volymkranarna, säger Jonas Järnö.

Den första lastbilskranen levererades 2015 och först ut blev Z-kranar: kranar som kan placeras längst bak eller närmast hytten på en lastbil och som fälls ihop i formen av ett Z.

– Fördelen är att den alltid upptar samma volym, det är en utrymmeseffektiv kran om man till exempel vill lasta högre eller få plats med en container på flaket, något som blivit allt mer aktuellt i takt med att man får framföra tyngre fordon på vägarna, säger Jonas Järnö.

Läs också: Cranab utökar sortimentet – inleder finskt samarbete

Cranabs Z-kran finns nu i tre längder: 2015 kom 10,5-metersvarianten, året därpå lanserades 9,3-meterskranen och 2017 var det dags för en 8,3-meterskran.

2016 följdes Z-kranen av en L-kran, en traditionell timmerkran som dock försetts med en momentlänk, något man annars ser mest på Z-kranar.

– Z-kranarna har momentlänk eftersom det krävs för geometrin i parkeringsläget, för att kunna parkera och veckla ut den. Vi har tagit länken till L-kranen också, säger Jonas Järnö.

Tack vare momentlänken ska L-kranen vara jämnstark genom hela rörelseområdet och inte ”fastna” om den lyfter riktigt tungt.

Det är ganska unikt att sätta en extra länk på lyftcylindern på en L-kran, vi har gjort det för att göra kranen stark även i de ”svaga” lägena, förklarar Jonas Järnö.

Cranabs L-kran tillverkas i ett tiometersutförande, en räckvidd man anser vara volymkranen i L-segmentet.

De lastbilsmonterande kranarna finns i två applikationer: skog och recycling.

– Det är ju i grunden samma kran, men säkerhetskraven är större på recyclingkranarna som ofta arbetar i närheten av människor, säger Jonas Järnö.

Läs också: Högt uppsatt i John Deere blir VD i annat bolag

Ett exempel är att armen aldrig får falla ner om en slang i en cylinder går sönder och Cranabs lösning är pilotstyrda ventiler – ger föraren inte aktivt tryck stannar kranen.

Recyclingkranarna kan inte heller belastas fullt ut ut förrän stödbensbalkarna körts ut och stödbenscylindrarna fällts ned.

Om det inte är check på det går kranen med kraftigt reducerad kraft, säger Jonas Järnö.

De svenska kranåkarna har inledningsvis fått vänta lite på att bekanta sig med de nya kranarna, dels för att de första varianterna var anpassad för marknaden i Mellaneuropa, dels för att de svenska kunderna har andra behov, till exempel när det gäller ventiler.

De mellaneuropeiska kunderna behöver oftast ett tvåkretssystem med två pumpar, de svenska har ett mer varierat bestånd, konstaterar Jonas Järnö.

I Sverige finns både tvåkretssystem, enkretssystem och LS-system (load sensitive), lastbilarna är utrustade på olika sätt och det ställer krav på oss som kranleverantörer, vi måste anpassa grundkranen till de olika styrsystemen.

Läs också: Cranab förstärker produktprogram

En annan skillnad är att mellaneuropeiska åkare ofta vill ha sin kran fast monterad medan de svenska vill kunna ställa av den för att kunna lasta mer.

Vi har ofta långa transportsträckor och då vill man inte dra med sig kranen, kommenterar Jonas Järnö.

Hittills har Cranab exporterat huvuddelen av lastbilskranarna, nu riktar företaget in sig även på Sverige och ute i fabriken finns ett exempel på en kran byggd för svenska behov – till skillnad från kranar som går söderut är den till exempel försett med våg, den har också fått en hytt.

– I Mellaneuropa är det inte så vanligt, de har öppna förarplatser, kommenterar Jonas Järnö.

Cranabs lastbilskransutbud består i dag av tre Z-kranar och en L-kran. Tanken är dock att bredda programmet.

– Etapp ett var att ta fram kranar i tolvtonmetersklassen men det finns behov av både större och mindre kranar, konstaterar Jonas Järnö.

Under de två år som gått sedan produktion av lastbilskranar återupptogs har de flesta har varit Z-kranar, majoriteten har gått på export och kunderna har främst återfunnits inom skogsindustrin.

Tanken är att Cranab till del ska utnyttja Fassis världsomspännande återförsäljarnät – ett veritabelt smörgåsbord för den västerbottniska krantillverkaren konstaterar Jonas Järnö som ser stora möjligheter framöver.

Läs också: Inför Skogsmaskindagarna – del 1

Lastbilskransdelen har störst potential att expandera, vi har nästan kommit så långt vi kan komma på skogssidan där vi redan har en stor del av marknaden. Då är lastbilssegmentet enklare, där kan vi öka försäljningen.

Fotnot: I november köpte Fassi Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till företagetsgruppen där förutom Cranab även Vimek och Bracke Forest  ingår, läs mer om det här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Cranab | Reportage
Håll dig uppdaterad med Skog Supply
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt verktyg från FSC

SCA testar flishugg

23 personer varslas på Ala sågverk

Stora Enso investerar i bättre lukt

Konferens om digitaliseringen inom skogsbranschen

Röjning i granskog

Hur går en röjning till? För att ta reda på det följer Skog Supply med Södra ut i skogen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Vikten av att gallra

Arkiv

Nytt nummer av DirektKontakt Skog ute nu!

Ny pelletsfabrik i Långasjö

Skogs Elmia uppmärksammar skogsvård

Sågspån omvandlas till livsmedel

"Ätbart trä”

Ingen inventering efter Julia

Vill ha skyddsjakt på älg

Prisas för säkerhetsinsats

Skogsägare fick 381 miljoner för nyckelbiotoprika marker

Forskar om resistens mot törskatesvampen

Sveriges ambassadör i Finland besökte Finlands högsta träbyggnad

Följ oss på LinkedIn och Facebook

Visste du att Skog Supply även har företagssidor på LinkedIn och Facebook?

Rekordvinst för Mellanskog

”En av de största industriinvesteringarna i Sverige någonsin”

Skid-VM: Stora Enso ger hederspris

Ny chefsjurist på Holmen

Så går uppstarten hos Biometria och VMK

”Just nu håller vi på att fullfölja uppdraget som vi fått av skogsnäringen”

Södra ger 100 miljoner till forskning

Bamsesågen släpper nytt

Stora Enso emitterar gröna obligationer

Så gick det med vargarna

Rekordresultat för Södra

Får Sveriges Ingenjörers miljöpris på 75 000 kronor

KSLA ger synpunkter på remiss

Holmen går med vinst

Rekordår för svenskt limträ

Brist på skogsplantor

Fjärilar gillar skog

Derome skriver under miljöplan

Hydroscand till Karlskrona

Se alla Företagens egna nyheter

Är du trött på långa leveranstider på din hydrauliska pump?

Recycling SSG AB

Tack till alla som besökte oss i vår monter under Stockholm Furniture fair 2019!

Motordrivna membranpumpar för industrin

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar 6-7 februari

Besök oss i vår monter på Stockholm Furniture fair 2019

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar 6-7 februari

Nu upp till 100 enheter!

Cognex Releases Rugged, Ultra-High-Resolution Vision Systems

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

Kall mjölk i affären tack vare Secomea (TR Electronic Nordic)

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

Derome investerar i System TM kaplinje

Självsugande centrifugalpump för industrier

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Smålands Stålgjuteri AB

New In-Sight 9912 from Cognex

Självsugande centrifugalpump för industrier

Ny webbsida

Norra Skogsägarna Kåge uppgraderar med Microtec Viscan Plus i justerverket

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Smålands Stålgjuteri AB

Olofsfors AB tog hem årets produktionspris på Nordmalings företagsgala

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örebro 28...

Sänd till en kollega

0.125