Einride lanserar självkörande timmerbil

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Företaget hoppas introducera nya T-logen på allmän väg under 2020.

Einride, företaget bakom den självkörande och batteridrivna lastbilen T-pod, siktar mot en ny marknad med sin senaste lansering. Likt sin föregångare är timmerbilen T-logen både självkörande och batteridriven, och är utformad för att ta sig fram på skogsvägar och i vissa typer av skogsmiljö.

Enligt Einride är den också 50 procent mer kraftfull än lastbilen T-pod. Det finns också mer plats för last, eftersom förarhytten tagits bort – istället kan en operatör fjärrstyra flera fordon på långa avstånd samtidigt, via 4G.

– Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande. I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020, säger Robert Falck, vd för Einride, i ett pressmeddelande.

Operativsystemet i bilen ger trafikdata i realtid, och kan också koordinera flottor av timmerbilar för att på så sätt effektivisera till exempel leveranstid och batterilivslängd, menar tillverkaren.

Timmerbilen kommer bland annat att visas upp på Logistik- och transportmässan i Göteborg i november.

Einride har sedan tidigare avtal med Lidl för lastbilen T-pod, och tecknade i april avtal med DB Schenker. Det senare gäller ett pilotprojekt vid en av DB Schenkers anläggningar, som inleds i höst.

Specifikationer för T-log
Batterikapacitet: 300 kWh
Lastkapacitet: 16 ton
Räckvidd på en laddning: drygt 20 mil
Bredd: 2,552 m
Höjd: 3,563 m
Längd: 7,338 m
Mer om: Einride | T-log | T-pod | timmerbil


Håll dig uppdaterad med Skog Supply
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Jonas Berglund
Hur tänker man då man bygger en timmerbil med så litet batteri ?
300 kw:h = ca 30 liter diesel.
Även om man räknar med 3ggr högre verkningsgrad vs dieselmotor så blir det bara 90 liter.
Eller ungefär samma bränslemängd som går åt på ett normallass ENKEL väg.
Räknar tillverkaren med att man ska ladda på avläggen ute i skogen eller ?
Den höga vikten hade väl kanske gått att kompensera.
Men knappast räckvidden.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jägare sköt björn

Ingen ökning av granbarkborrar

Nya skogsvagnar från Trejon

Nu lanseras de hittills största och kraftigaste skogsvagnarna från Trejon

Vill skapa ny skogsvaluta

Giftiga larver angriper träd

Skatteparadis bidrar till skövling av skog

En ny studie visar på sambandet mellan skatteparadis och miljöförstöring

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Skogsnäringen är en källa till konflikt

Det värmländska skogslandskapet räknas till det allra mest brukade skogsmiljöerna i Sverige

Arkiv

Lindbäcks bygger ungdomsbostäder i Hökarängen

Jägare varnas

Skogsbränder tar trä värt 800 miljoner

Svensk Skogsdata får miljoninvestering

IBM gör en miljoninvestering i det småländska startup företaget Svensk Skogsdata

Risk för sorkfeber

Forskning från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) visar att risken för sorkfeber ökar efter skogsbränder

Sunpine har valt samarbetspartner

Pöyry blir Sunpines samarbetspartner vid bygget av ny fabrik

Lars Martinson hedersdoktor

Hedrad av LTU under sommaren

Vilken nytta gör träd i städer?

Nytt projekt ska ta reda på vilken nytta träd gör i städer

Trävaror och energi går bra hos Holmen

Rörelseresultatet för Holmens första halvår har presenteras

Södra ersätter entreprenörer

Kompensation för lägre produktion i skogen

S vill ha röjstöd

FSC uppdaterar sin skogsbruksstandard

FSC startar en nyckelbiotopsprocess under hösten. Där kommer eventuella förändringar i skogsbruksstandarden att diskuteras.

Tåg kan starta skogsbränder

Ökning av betesskador

Ny statistik visar att betesskador på ung tallskog i Norrland ökar

Kungen inviger Trä & Teknik

Mycket intresserad av skog och skogsindustri

Internationella brandstyrkor lämnar Sverige

Mittia vill vara en naturlig mötesplats

Snart är det dags för mässan Mittia: Gård & Skog i Ljusdal. Arrangörerna beskriver det som en naturlig mötesplats i Mellansverige där huvudsyftet är att låta utställarna träffa rätt besökare.

Skogsbrand var knarkodling

LRF Skogsägarna är positiva till regeringens beslut

Skyddsjakt på lodjur

Skogsägare tar över eftersläckningsarbetet

Valbo Trä investerar i vidareförädling

Spelar för att stötta skogsägare

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Bok om hög avkastning i skogen

SLU rankas högt på lista över små univerisitet

Sågverken får problem

EU vill stärka insatser

Hög brandrisk i skog och mark

Se alla Företagens egna nyheter

Ny broschyr: Fortlöpande tillsyn

Bra start på 2018 för Bracke Forest!

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Nu har vi hittat ytterligare en stjärna till vårt säljteam - vilken tur vi har

Produktivitet

OREGON lanserar sågkedjan PowerCut 70EXL

Squich CKSH

TR Electronic is the exclusive distributor for Cognex in Scandinavia

Smålands Stålgjuteri AB

Ejderstedts - ÖPPET HUS 14-15 MARS 2018

Ejderstedts - ÖPPET HUS 14-15 MARS 2018

Ejderstedts - ÖPPET HUS 14-15 MARS 2018

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Nytt sågintag till Fiskarheden

LINAK lanserar kraftfull lyftpelare för arbetsstationer inom industrin

Huvudkomponenten i varje länkhjul är hjullagret

Uppskattad tjänst för konstruktörer

Nyhet till möbler och stolar

Tack till de som besökte oss i vår monter!

LINAK presenterar det enkla sättet att välja rätt rörelselösning

Döp vår drönare och vi bjuder på anslutningsavgiften för ett gruppmedlemska...

Succén fortsätter med den nya skördarmodellen

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Enkel styrning med CAN bus

TENTE ställer ut på Stockholm Furniture fair 2018

Sänd till en kollega

0.225