
Foto: Erik Nyberg
Där förklarar bolaget att så mycket timmer som möjligt ska bärgas innan snön kommer.
I området i norra Gävleborgs län rör det sig framförallt om ungskog, som främst kommer gå till biobränsleanläggningar.
Grövre träd kommer köras till Setra Groups sågverk i Färila.
Läs också: Tävling för skördare
– Det är en kamp mot tiden. När snön faller kan värden för uppskattningsvis 25 miljoner kronor gå förlorade – bara på den här avverkningsplatsen, säger Kjell Gustavsson, produktionschef i Sveaskogs marknadsområde Syd.
Enligt Sveaskog slet bränderna hårt på skogsvägarna. För att timmerbilarna ska kunna komma in i området behöver vägstandarden därför säkerställas.
Läs också: Sveaskog vill skapa miljövänliga konstgräsplaner
Skogsstyrelsen har fått i uppdrag att invertera skogsbilvägarnas standard och Sveaskog hjälper till med inverteringen.
– Över 60 procent av de inventerade vägarna i Ljusdalsområdet håller enbart vid torr sommar eller frusen vinter, görs inget kommer lastbilarna få det svårt att klara leveranserna. Vi har maskiner ute som ska säkra bärigheten på vägarna genom att forma till och grusa upp vissa sträckor. Det kommer att funka fint, säger Björn Gadestedt, vägmästare på Sveaskogs kontor i Ljusdal, men tillägger att det inte är helt enkelt att få tag på den mängd grus som vägarna kräver.