Bilder

– Vi ville förstås att publiken skulle gilla viskos, men huvudsyftet var att göra människor mer medvetna om att viskos kommer från skogen.
– Vi måste marknadsföra oss mot den yngre generationen och lyckas få fram hållbarhetsbudskapet genom hela värdekedjan, säger Dag Benestad, Södras försäljningschef för textilmassa, i en skriftlig kommentar.
Läs också: Brist på skogsplantor
Designers, inköpare och journalister från hela modevärlden besökte CTF Award. Där visades kollektioner från unga designers som hade fått uppdraget att skapa inspirerande, originella kreationer i viskosbaserade tyger.
Läs också: Överklagar Skogsstyrelsens webbpubliceringar
– I den svenska skolan är det obligatoriskt att studera hållbarhet, men det är inte många människor som vet att man kan göra kläder av träd. Det är svårt att vara konsument om man vill köpa hållbara kläder. Vi måste kräva certifierad råvara genom hela värdekedjan, sa Södras kommunikations- och hållbarhetsdirektör Maria Baldin i en paneldebatt som hölls efter modeshowen.