23948sdkhjf

Flygbränsleutredningen klar

| Av Lena Andersson | Tipsa redaktionen
Regeringen beslutade den 22 februari 2018 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att analysera hur flygets användning av hållbara biobränslen kan främjas för att bidra till övergången till ett fossilfritt energisystem och minskad klimatpåverkan. Maria Wetterstrand förordnades samma dag som särskild utredare.

Hållbara biodrivmedel
Utredningen har haft i huvudsakligt uppdrag att analysera hur flygets användning av hållbara biodrivmedel med hög klimatprestanda kan främjas för att bidra till övergången till ett fossilfritt energisystem och minskad klimatpåverkan.

Den skulle också vid behov föreslå hur det eller de styrmedel som är lämpligast för att minska flygets utsläpp genom användning av hållbara biodrivmedel bör utformas, belysa vilka styrmedel som bäst kan främja en långsiktig och storskalig produktion av biodrivmedel för flyg i Sverige.

Rimligt att uppnå

Utredningen skulle också bedöma vilken inblandning av biodrivmedel som på kort och lång sikt är rimlig att uppnå med hänsyn till pris och tillgång samt efterfrågan i andra sektorer.

Anna Elofsson, doktorand på Chalmers tekniska högskola vid institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap, har varit med i arbetet med utredningen.

– Vi har föreslagit att cirka en procent av flygbiobränslet ska vara biobränsle år 2021. Året 2025 ska det vara fem procent och vi vill att mängden ska uppgå till 30 procent 2030. Eftersom branschens mål är att ha 100 procent flygbiobränsle år 2030 är de lätt att missuppfatta och tro att de har mer ambitiösa mål än oss, men de räknar bara inrikes flyg. I utredningen har vi beräknat flyg som tankar för att flyga både inrikes och utrikes, säger Anna Elofsson till Skog Supply.

Läs också: Årets mottagare av Jan Häckners bioenergipris

Den 4 mars överlämnade Maria Wetterstrand utredningen till miljö- och klimatminister Isabella Lövin.

Utredningen konstaterar bland annat att reduktionsplikten och flygskatten är olika styrmedel med olika styrningsfunktion.

Enligt utredningen internaliserar flygskatten en kostnad för utsläpp av växthusgaser vilket ger klimatnytta i form av minskat resande.

Läs också: 30 miljoner ton koldioxid från största massabruken

Reduktionsplikten syftar till att minska klimatpåverkan primärt genom att byta ut fossil flygfotogen till biodrivmedel, enligt utredningen, som därför fastslår att det inte är något problem att låta dessa styrmedel verka parallellt.

– Reduktionsplikten gynnar de tillverkare som har låga livscykelutsläpp, det vill säga låga utsläpp under hela tillverkningsprocessen, inklusive råvara och transporter, säger Anna Elofsson.

Utredningen ger inget konkret förslag till stöd för produktionsanläggningar, som ska producera biobränsle i Sverige, utan lämnar den frågan vidare till Energimyndigheten.

Enligt utredningen bör den nya lagen gälla från och med den 1 januari 2021.

Alltför stor del
Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen kommenterar utredningen så här:
– Biobränsle är det säkraste sättet att minska flygets klimatpåverkan, och det är utmärkt att vi nu har ett konkret förslag på plats för att introducera biobränsle för flyget. Men utredaren Maria Wetterstrand är onödigt oroad över tillgången på bioflygbränsle. Det kommer att finnas gott om grönt flygbränsle och kvotkurvan kan skärpas efter introduktionen 2021.

Transportföretagen, transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation, skriver i ett pressmeddelande att man välkomnar att regeringen vill snabba på utvecklingen mot mer biobränsle, men ser samtidigt en risk i att en alltför stor del av ansvaret läggs på flygbolagen.

– Det är viktigt att alla framtida initiativ från regeringen stödjer flygets gröna omställning. En väl avvägd reduktionsplikt går åt rätt håll. Däremot är kombinationen av en reduktionsplikt och en bibehållen flygskatt direkt skadlig då det kan medföra alltför höga kostnader för branschen som särskilt kommer att drabba inrikesflyget oproportionerligt hårt. I längden kan det slå hårt mot tillgänglighet och näringsliv i hela landet. Vi anser därför att flygskatten måste avskaffas, säger Fredrik Kämpfe, branschchef flyg, Transportföretagen, i ett uttalande.
Håll dig uppdaterad med Skog Supply
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

SCA köper ytterligare 10 000 hektar skog i Lettland

Metsä Group deltar i utvecklandet av utrustning för släckning av skogsbränder

Hackspetten trivs i Ekopark Färna

Statliga pengar ska förhindra granbarkborre

Skogsfond Baltikum har godkänts för notering på Nordic AIF

EU-toppchef besöker miljösatsning i Halmstad

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny yrkesutbildning för skogsmaskinförare

Arkiv

Så kan skogens dolda vatten skyddas​

Hotade skalbaggar gynnas av skogsgallring

The Great Northern vinnare av Spiranpriset

Mårdhundar i södra Sverige

Billerud Korsnäs säljer majoritet av Bergvik Skog Öst

Derome levererar till världens högsta träbyggnad

Daniel Peltonen lämnar Holmen

Ingen licensjakt på varg 2020

Allvarliga betesskador på skogen i Mellansverige

Debatt. Herman Sundqvist, generaldirektör för Skogsstyrelsen: "Båda sidor förvränger vårt beslut"

För att lösa hela nyckelbiotopsfrågan krävs sannolikt även åtgärder i andra forum och av en typ som ligger utanför Skogsstyrelsens och samverkansprocessens uppdrag och mandat. Det skriver Skogsstyrelsens generaldirektör i ett debattinlägg med anledning av reaktionerna efter beslutet att höja nivån för nyckelbiotoper i nordvästra Sverige.

Debatt. Skogsindustrierna: "Åkerier drabbas när Trafikverket nekar förlängda dispenser"

Vill öka antalet jätteekar

Ökade kostnader för avverkning

Lämnat underlag för bedömning om hållbar biomassa

Nytt skogligt samarbete ska stärka forskning och utbildning

Följ oss på LinkedIn och Facebook

Visste du att Skog Supply även har företagssidor på LinkedIn och Facebook?

Trevlig midsommar!

Stora Enso öppnar för besök i sommar

Debatt: Värdefulla naturskogar hotas av Skogsstyrelsens beslut

Vepak presenterade nyhet på Skogselmia

Bergkvist-Insjön och Siljan Group går samman

Ger ur pysselbok om skogen

Träcentrum och JU blir partners

Indexator visar nyhet på Skogsnolia

Lars Vilks träkonstverk nerbränt

Projekt räddar lav som växer på träd

Medfinansiering av laserskanning

Vid Biobase visas ny teknik för tillverkning av ligninolja

Billerud Korsnäs har slutfört förvärvet av Bergvik Skog Öst

Se alla Företagens egna nyheter

E-Drive från TENTE

... och vinnaren är:

Motordrivna membranpumpar för industrin

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Smålands Stålgjuteri AB

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla 22-23 maj 2019

Självsugande centrifugalpump för industrier

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla 22-23 maj 2019

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Gävle 8-9 maj 2019

Motordrivna membranpumpar för industrin

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Gävle 8-9 maj 2019

ASi-5 - Nya förutsättningar för riktigt Automation

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Självsugande centrifugalpump för industrier

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Smålands Stålgjuteri AB

PROFIsafe SIL3 absolutgivare i standard 58 mm

Motordrivna membranpumpar för industrin

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefte...

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefte...

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Ny produktserie: Kranar

Sänd till en kollega

0.445