23948sdkhjf

Sveaskog får anti-miljöpris

Det statliga skogsbolaget Sveaskog får den negativa miljöutmärkelsen Svenska Greenwashpriset 2020. Det står klart när Jordens Vänner för tionde året i rad delar ut utmärkelsen. Svenska Greenwashpriset delas ut till samhällsaktörer som genom vilseledande miljöbudskap har försökt att ge sig själva en överdrivet grön självbild.

Bland de nominerade fanns också gruvindustrins branschorganisation, Svemin, samt klimatkompensationsbranschen. Men Sveaskog vann med bred marginal, över 2 000 röster.

– Sveaskog anstränger sig för att framstå sig som skogsvårdare i stället för skogsskövlare. Men att så många röstade på bolaget visar att de inte kan gömma sig bakom gröna hemsidor och ord. Allt för många har sett Sveaskogs skogsbruk i praktiken, där vinstintressen gång på gång går före naturvård, omsorg om biologisk mångfald och klimathänsyn, säger Mikael Sundström, ordförande för Jordens vänner.

Priset har tidigare gått till bland annat Centerpartiets partistyrelse och branschorganisationen Svenskt flyg. Förra året stod oljebolaget Preem som vinnare.

– Att så många företag och branschorganisationer känner att de måste jobba med klimat- och miljöfrågorna är så klart något som vi som miljöorganisation tycker är bra. Men förvånansvärt många verkar mer intresserade av att visa upp sina goda ambitioner för framtiden än sina betydligt blekare miljöinsatser och utsläppsminskningar här och nu. Det är faktiskt väldigt lätt att undvika greenwashing. Man levererar först och snackar sen, dundrar Mikael Sundström.

– Klimatet och miljön räddas inte med snygga hemsidor, köpta redaktionella annonser eller påkostade reklamfilmer. Företag och samhällsaktörer som vill ha beröm för hur duktiga de är på miljöområdet behöver också börja leverera, allt annat är greenwash, fortsätter Mikael Sundström.

– Det är bra att greenwashing uppmärksammas och att vi, som Sveriges största skogsägare, granskas. Däremot håller vi inte med om att Sveaskog sysslar med greenwashing, säger Olof Johansson, biolog och skogspolitisk chef på Sveaskog.

– Sveaskog har avsatt drygt 460 000 hektar (motsvarande 670 000 fotbollsplaner) av företagets brukade skogsmark för naturvård, berättar Olof Johansson.

– Vi förstår de frågeställningar som lyfts kring Sveaskogs skog och vi vet att vi står inför en rad olika utmaningar framöver. Just därför jobbar vi intensivt, långsiktigt och ansvarsfullt med dessa utmaningar. Skogen har haft och kommer även fortsatt att ha en viktig roll i den gröna omställningen samtidigt som det är nödvändigt att långsiktigt bevara den biologiska mångfalden, fortsätter han.

    Kommentera en artikel
    Meddela redaktionen
    Utvalda artiklar

    Sänd till en kollega

    0.078