23948sdkhjf

Sveaskog ställde om till Asien

En snabb omställning inom Sveaskogs virkesproduktion gjorde att sågverk i norra Sverige inte behövt permittera under pandemin. Sågverken har tvärtom fortsatt exportera- till Asien.
– Vi är på hugget och vill agera så att det går så bra som möjligt för våra kunder, säger Erik Levén, kundansvarig på Sveaskog.

När Europa i våras stängde fick Sveaskogs sågverkskunder stora bekymmer. Byggvaruhus i exempelvis England slutade köpa in produkter och permitteringar hängde i luften på sågverken i norra Sverige.

– Våra kunder har en väldigt stor andel av exporten globalt, men konkurrensen är extrem. I och med krisen som uppstod var de tvungna att hitta lösningar snabbt och det fanns en öppning, säger Erik Levén.

Asien som hade drabbats av pandemin före Europa, hade börjat öppna igen och sågverken riktade fokus dit.

– Olika delar av världen har olika behov. I samråd med sågverken ställde vi om i hur vi kapar timmer för att det skulle passa Asien.

Längder och dimensioner på virket har specificerats och anpassats. Ett exempel är rotstockar på tall som kapats på rätt sätt för att kunna sågas till laminavirke, vilket skickats till Japan.

– I ett annat marknadsläge hade vi kanske gjort bitarna längre för att passa England. Vi har tidigare diskuterat liknande flexibilitet när vi ska producera, men i och med covid-19 var vi tvungna att ställa om snabbt ute i skogen för att kunderna skulle kunna leverera sina produkter. Tankesättet har bitit sig fast och nu är vi på hugget och kollar vilka marknader som går bra för våra kunder och hur vi ska agera för att hjälpa dem.

– Den skog som ska in i produktion är i detalj beskriven vilket underlättar när en kund är ute efter något specifikt. I och med att det här arbetssättet minimerar överraskningar så kan vi undvika spill och sådant som inte blir rätt.

En teknik som sedan en tid tillbaka används är digitala prognoser vilka ger ett informationsflöde från Sveaskog till sågverkskunderna. Där framkommer hur produktionen ser ut och fortskrider.

– I och med den informationen vet kunderna vad som kommer att komma in inom två veckor och på så sätt kan de planera sin verksamhet och försäljning bättre. Vi får en effektivare kedja hela vägen ut till slutkund, var den än är i världen, säger Erik Levén.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.047