23948sdkhjf

Tjänsten ”Begärd kontroll” fungerar väl

En utvärdering visar att tjänsten "Begärd kontroll" har marknadens förtroende.

Virkesmätningen utvecklas snabbt och det är viktigt att noggrannheten är god och att marknaden har förtroende för mätningen. För detta ändamål har tjänsten ”Begärd kontroll” funnits i många år, där aktörerna kan reklamera mätningen av en leverans. Tjänsten som erbjuds av VMK i samarbete med Biometria har nu utvärderats. Under den studerade perioden, 2016 – 2020, har 188 begärda kontroller genomförts, d.v.s. ca 38 per år. Det är främst företrädare för säljare och transportörer som använt sig av tjänsten och merparten av kontrollmätningarna har avsett massaved och sågtimmer. Tre av fyra begärda kontroller har grundats på värde.

− Utvärderingen visar att arbetsprocessen för tjänsten ”Begärd kontroll” fungerar väl och fyller syftet, säger Håkan Rönnbäck, chef VMK. 63 procent av de begärda kontrollerna klarade sig inom uppsatta gränser för betalningsskyldighet; 69 procent för stockmätning och 57 % för travmätning. Genomsnittlig värdeavvikelse har varit 0,2 procent på leveransnivå och motsvarande bruttovolymavvikelse var - 0,9 procent.

Begärd kontroll genomförs av kontrollmätare. Efter en kontrollmätning granskar och redovisar VMK resultatet för berörda parter, Biometria och VMK:s styrelse. Ordinarie mätning ersätts sedan med det kontrollresultatet.

− Tjänsten ”Begärd kontroll” ger en möjlighet för den skogsägare, säljare, transportör, avverkningsentreprenör eller köpare som vill reklamera en virkesmätning utförd av Biometria, säger Jacob Granberg, verksamhetsspecialist VMK.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078