23948sdkhjf

Svenkt Trä vill se fler träbroar

"Krävs för att nå klimatmålen"

I Sverige har vi cirka 17 000 vägbroar, men av dessa är bara ungefär 140 stycken byggda i trä trots att det är väl etablerat att träbroar har låg miljöpåverkan. Nu vill branschorganisationen Svenskt Trä se fler träbroar.

I ett debattinlägg konstaterar Johan Fröbel på Svenskt Trä att Trafikverket sedan 2016 ställer klimatkrav på sina leverantörer vad gäller byggnation, material och framtida underhåll. Visionen är att infrastrukturen ska vara klimatneutral senast 2045. Limträbranschen är en viktig aktör för att nå det målet i och med att broar av limträ presterar bra i livscykelanalyser, LCA, och eftersom kostnaden för underhåll är låg.

Att träbroar är betydelsefulla för Sveriges klimatarbete är dock inget som syns i statistiken. Trafikverket uppger att det finns cirka 16 800 väg- och gångbroar i Sverige och att ungefär 140 av dessa är träbroar. Siffrorna ser inte bättre ut när man tittar på vad som byggts de senaste åren:

  • 2017 byggdes 136 broar, av dessa var 9 i trä.

  • 2016 byggdes 170 broar, av dessa var 10 i trä.

  • 2015 byggdes 196 broar, av dessa var 4 i trä.

Bara en bråkdel av de broar vi bygger i Sverige är alltså träbroar, trots att vi vet att stora konstruktioner i trä har stora miljöfördelar och att moderna broar i trä lever upp till alla krav på funktion, kvalitet och livslängd. Varför är det så?

Det enkla svaret är att det inte finns några starka argument för att inte bygga broar i trä. Vanan och traditionen har säkert en stor betydelse, men att vi byggt broar i stål och betong under hela 1900-talet är inget skäl att fortsätta med det, särskilt inte i en tid då det blir allt mer bråttom för oss att minska de skadliga utsläppen till atmosfären.

Hur är det då med livslängd och underhåll? Tillverkarna av träbroar har utvecklat och förfinat sina tekniker och produkter under flera decennier och idag lever de upp till alla moderna kvalitets- och funktionskrav på broar. Förväntad teknisk livslängd eller underhållskostnader är inte heller det relevanta argument mot träbroar!

Ett första steg kan vara att göra som det norska vägverket som har tagit fram en omfattande rapport specifikt för träbroar med syftet att sprida kunskap. Vi medverkar gärna till att ett liknande projekt genomförs i Sverige, förslagsvis i samarbete med Trafikverket och även norska vägverket där det byggs fler träbroar än i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094